Feedback kanapkowy?
23 maja 2011
Ten cudowny dzień
27 maja 2011
Pokaż wszystkie

Korzystaj z reakcji zwrotnych

Nadeszła pora na kolejną, w moim odczuciu, jedną z ciekawszych zasad Jacka Canfielda:

Korzystaj z reakcji zwrotnych

Kiedy działasz, kiedy dążysz do osiągnięcia wyznaczonego celu, zazwyczaj, wcześniej czy później spotykasz się z informacjami zwrotnymi na temat tego co robisz. Informacje te mogą docierać do ciebie jako rady, informacje, sugestie, wskazówki, czy też jako słowa krytyki.

Generalnie informacje zwrotne mogą przybrać dwie formy: pozytywną i negatywną. Forma pozytywna jest tą formą, której najczęściej oczekujesz. Może to być pochwała, awans w pracy, konkretny wynik w postaci zwiększonych zarobków. Z tym rodzajem informacji zwrotnej najczęściej nie będziesz miał żadnego problemu. Jest ona przyjemna i pożądana.

Gorzej jest jednak z informacjami negatywnym. Zapewne nie lubisz obrywać po głowie i dostawać reprymend, chyba zresztą jak każdy. Radzę Ci jednak abyś spróbował do tych negatywnych zjawisk podejść jak do zwykłych informacji. Twoim celem było sprzedanie pięciu samochodów w miesiącu, a tym czasem od trzech miesięcy średnia to zaledwie dwie sztuki. Nie jest to sytuacja przyjemna, zwłaszcza gdy żyjesz głównie z prowizji. Jednak sytuacja ta powinna Ci jasno dać do zrozumienia, ze w oczywisty sposób zboczyłeś z kursu, że robisz coś co nie pozwala Ci osiągać zamierzonego celu. Być może odwiedzasz zbyt mało klientów, być może wykonujesz zbyt mało telefonów ofertowych. Być może musisz popracować nad swoimi umiejętnościami wywierania wpływu na innych ludzi itp.

Jednym słowem, powinieneś nauczyć się wykorzystywać informację zwrotną do poprawy wyznaczonego kursu.

Istnieją trzy niepożądane metody reagowania na negatywną informację zwrotną. Są to:

  1. Załamanie się i rezygnacja – jeśli w ten sposób reagujesz na informację zwrotną, nie masz szans na realizację jakiegokolwiek przedsięwzięcia. Tak działają osoby, które poddają się przy pierwszej pojawiającej się trudności. Wierzę, że nie należysz do tej grupy 😉
  2. Złoszczenie się na źródło reakcji zwrotnej – czy fakt, że komuś nawrzucasz, tylko dlatego, że wyraził negatywną opinię na temat tego co robisz, w jakiś sposób Ci pomoże? Może na moment poprawi Ci samopoczucie. Jednak na dłuższą metę nie prowadzi Cię nawet o krok do przodu. Nie przybliża Cię do celu.
  3. Ignorowanie reakcji zwrotnej – Informacja zwrotna istnieje właśnie po to, abyś mógł wyciągnąć z niej jakieś wnioski, abyś mógł na jej podstawie nauczyć się czegoś nowego – czegoś co o kroczek przybliży cię do realizacji zamierzonego celu.

Pamiętaj więc, że informacji zwrotnych nie należy brać do siebie. Należy się nimi cieszyć i wykorzystywać. Zrób nawet więcej. Nie czekaj aż informacja zwrotna sama do Ciebie przyjdzie. Poproś o nią. Jeśli dostałeś odmowę w jakiejś sprawie, zapytaj co mógłbyś zrobić, aby w przyszłości Twoja sprawa została rozpatrzona na Twoją korzyść. Tak naprawdę nic Cię to nie kosztuje, a efekty mogą być bardzo zaskakujące. Domagaj się od innych, aby dawali Ci informację zwrotna. Proś o nią. I wykorzystuj ją aby się rozwijać i iść na przód.

Życzę Ci wielu sukcesów.

Pozdrawiam

Sławomir Żbikowski

PS.

Powyższy tekst został przygotowany na podstawie książki Jacka Canfielda „Zasady Canfielda

PPS.

Jeżeli uważasz powyższy tekst za wartościowy, kliknij „Dodaj do Facebooka”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnienia Dla Niedowidzących