Pewnego dnia stary profesor został zaangażowany, aby przeprowadzić kurs dla grupy dwunastu szefów wielkich koncernów amerykańskich na temat skutecznego planowania czasu. Kurs ten był jednym z pięciu modułów przewidzianych na dzień szkolenia. Stary profesor miał więc do dyspozycji tylko jedną godzinę, by wyłożyć swój przedmiot.
Stojąc przed tą elitarną grupą (która gotowa była zanotować wszystko, czego ekspert będzie nauczał), stary profesor popatrzył powoli na każdego z osobna, następnie powiedział: „Przeprowadzimy doświadczenie”. Spod biurka, które go oddzielało od studentów, wyjął wielki dzban (o pojemności 4 litrów), który postawił delikatnie przed sobą. Następnie wyjął około dwunastu kamieni wielkości piłki do tenisa i delikatnie włożył je kolejno do dzbana. Gdy dzban był wypełniony po brzegi i niemożliwe było dorzucenie jeszcze jednego kamienia, podniósł wzrok na swoich studentów i zapytał:
„Czy dzban jest pełen?”
Wszyscy odpowiedzieli: „Tak”.
Poczekał kilka sekund i dodał: „Na pewno?”. Następnie pochylił się znowu i wyjął spod biurka naczynie wypełnione żwirem. Delikatnie wysypał żwir na kamienie, po czym potrząsnął lekko dzbanem. Żwir zajął miejsce miedzy kamieniami… aż do dna dzbana. Stary profesor znów podniósł wzrok na audytorium i zapytał: „Czy dzban jest pełen?” Tym razem świetni studenci zaczęli rozumieć.
Jeden z nich odpowiedział: „Prawdopodobnie nie”.
„Dobrze” odpowiedział stary profesor.
Pochylił się jeszcze raz i wyjął spod biurka naczynie z piaskiem. Z uwagą wsypał piasek do dzbana. Piasek zajął wolną przestrzeń miedzy kamieniami i żwirem. Jeszcze raz zapytał: „Czy dzban jest pełen?” Tym razem, bez zająknienia, świetni studenci odpowiedzieli chórem: „Nie”.
„Dobrze” odpowiedział stary profesor.
I tak, jak się spodziewali, wziął butelkę wody, która stała na biurku i wypełnił dzban aż po brzegi. Stary profesor podniósł wzrok na grupę studentów i zapytał: „Jaką wielką prawdę ukazuje nam to doświadczenie?”
Niegłupi, najbardziej odważny z uczniów, odpowiedział: „To pokazuje, że nawet jeśli nasz kalendarz jest całkiem zapełniony, jeśli naprawdę chcemy, możemy dorzucić więcej spotkań, więcej rzeczy do zrobienia”.
„Nie” odpowiedział stary profesor – „Nie o to chodziło”.
„Wielka prawda, którą przedstawia to doświadczenie, jest następująca: Jeśli nie włożymy kamieni jako pierwszych do dzbana, później nie będzie to możliwe!”.
Zapanowało głębokie milczenie, studenci uświadomili sobie oczywistość tego stwierdzenia. Stary profesor zapytał:
„Co stanowi kamienie w waszym życiu? Wasze zdrowie? Wasza rodzina? Przyjaciele? Zrealizowanie marzeń? Robienie tego, co jest waszą pasją? Nauka? Odpoczynek? Czas? Albo jeszcze coś innego? Należy zapamiętać, że najważniejsze jest włożyć swoje KAMIENIE jako pierwsze do dzbana, w przeciwnym wypadku ryzykujemy przegrać… własne życie. Jeśli damy pierwszeństwo drobiazgom (żwir, piasek), wypełnimy życie drobiazgami i nie będziemy mieć wystarczająco dużo cennego czasu, by poświęcić go na ważne elementy życia. Zatem nie zapomnijcie zadać sobie pytania: „Co stanowi kamienie w moim życiu?” Następnie, włóżcie je na początku do waszego dzbana (życia)” Przyjacielskim gestem dłoni stary profesor pozdrowił studentów i powoli opuścił salę…
Czy spodobała się Wam ta historia? Założę się, że tak. Czyż nie jest pouczająca? A jakie ważne przesłanie ze sobą niesie, prawda?
Historię tą zaczerpnąłem z bestselerowej książki Kamila Cebulskiego „Efekt Motyla”. Jest to książka, która pozwala w zupełnie inny sposób spojrzeć na świat finansów. Jej przesłanie jest podobne do przesłania zawartego w książkach Robrerta Kiyosakiego, jednak Kamil przenosi jego teorie na „nasz grunt”. Podaje gotowe rozwiązania, które sprawdzają się u nas, w Polsce.
Nie musisz mieć dużych pieniędzy, żeby rozpocząć tworzenie własnego biznesu. Nie musisz ukraść pierwszego miliona, żeby być milionerem. Nawet w naszym pięknym kraju, można osiągnąć olbrzymi sukces, startując od zera. Kamil jest tego doskonałym przykładem. A co ciekawsze dzieli się swoją wiedzą, swoimi doświadczeniami, i podpowiada gotowe rozwiązania każdemu z nas.
Zachęcam, Cię z całego serca do przeczytania tej książki, możesz ją zakupić w wydawnictwie „Złote Myśli” klikając TU.
Możesz również pobrać bezpłatny fragment tej książki w postaci e-booka, klikając TU.
.
.
.
.
.
Książka „Efekt Motyla” to bestseler wydawniczy „Złotych Myśli”, jednak niedawno, pojawiła się w sprzedaży druga książka Kamila Cebulskiego „Myśleć jak milionerzy”, która odpowiada na pytanie „dlaczego bogaci się bogacą, a biedni biednieją”. Dowiedz się tego i zmień swój sposób myślenia, na taki który doprowadzi Cię do szczęścia i bogactwa. TU możesz zakupić te książkę, a TU pobrać darmowy fragment w postaci e-booka.
.
.
.
.
.
Polecam gorąco i życzę przyjemnej lektury i wielu sukcesów na drodze do bogactwa – Sławek
Ta opowieść jest starą przypowieścią dalekowschodnią, szkoda że p. Kamil Cebulski przypisał sobie jej autorstwo :((((
vide:
http://www.bushido.com.pl/przypowiesci.html#DZBAN
Pozdrawiam Ewwa
Pani Ewo, dziękuję za link – Przypowieści są bardzo ciekawe i niezwykle pouczające.
A jeśli chodzi o pana Kamila Cebulskiego, to pragnę stanąć w jego obronie. Spójrzmy na to w ten sposób:
Często słyszymy ciekawe przypowieści i sami nie znamy ich pochodzenia. Są one jednak na tyle wartościowe, aby przekazać ich treść większej rzeszy odbiorców. Ja jestem wdzięczny Panu Kamilowi za to, że właśnie w jego książce trafiłem na ten konkretny tekst. Inaczej miałbym niewielkie szanse, aby się z nim zapoznać.
Pozdrawiam serdecznie;
Sławomir Żbikowski